Початкова школа

Підготувала Слободяник Любов Василівна

вчитель початкових класів

Уманської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №5

ім. В.І. Чуйкова.


Урок позакласного читання 4клас

Тема: Людина починається з добра

Мета: ознайомити з творами В. Сухомлинського, допомогти дітям усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; створити ситуацію, за якою учень може виявити доброту і відчути від цього задоволення; розвивати зв’язне мовлення, виховувати ціннісні орієнтири, схильність безкорисливо чинити добро.

Обладнання:презентація, твори В. Сухомлинського, «Позакласне читання» Збірник художніх творів,Тернопіль, 4 клас с.76

Хід уроку

І. Оорганізаційний момент

Психогімнастична вправа з рухами

Я всміхаюсь сонечку:

– Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квітоньці:

– Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

– Лийся, мов з відра!

Друзям усміхаюся

Зичу їм добра! М. Познанська

– Який настрій передає цей віршик?

– На які гарні вчинки надихає радісний, гарний настрій?

– Який у тебе найчастіше настрій?

– Коли він буває гарним і радісним?

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Вступна бесіда

Прочитати деформоване речення

юЛидан опичнаьтся з одрба

Вправа „Мозковий штурм”

- Якою повинна бути добра людина?

Добра людина – це насамперед людина гуманна. А гуманність – це людяність, повага до людей, до людського достоїнства.

- Ми з вами вже знайомі з людиною, педагогом, якого називають Людиною з великої літери. Це В. Сухомлинський.

Послухайте уривок з вiрша Григорiя Орла «Шана педагогу-творцю» .

Вчитель, герой i поет,

З серцем палаючим Данко,

Справжнiй поет-гуманiст

Ща Свiтлi iдеї його

Вiчнi, як води Днiпровi,

Наш видатний педагог

Повен добра i любовi.

Дiтям життя присвятив,

Все їм вiддав без вагання.

Вiн їх безмежно любив,

Знав їх сердець поривання.

В спадщину нам залишив

Чистi джерела науки.

Нас з тих джерел напоїв

Духом надмiрно високим.

стя творив до останку.

- Сьогодні ми познайомимося із творами великого педагога, письменника

В. Сухомлинського. Я хочу сказати, що саме твори цієї людини вчать нас любити, поважати своїх батьків,старших, завжди у своїх вчинках бути справжніми людьми. ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ

(1918-1970)

Дидактична гра „Проектанти”

1 уч. Народився В. Сухомлинський 28 вересня 1918 року в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області у незаможній селянській родині. Мати майбутнього славетного педагога працювала в колгоспі. Разом з чоловіком вона виховала, крім Василя, ще трьох дітей — Івана, Сергія та Меланію. Усі вони стали вчителями. Василь вчився в рідному селі у школі і в 1933 році закінчив семирічку,подався в медичний технікум, але незабаром пішов звідти, поступив на робочий факультет, достроково закінчив його і був прийнятий до педагогічного інституту. З 1935 р. починається педагогічний шлях В. О. Сухомлинського.


2уч. . З червня 1942 р. до березня 1944 р. Після важкого поранення на війні, В. Сухомлинський працював директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури. 1948 р. В. О. Сухомлинського призначають, на його прохання, директором Павлиської середньої школи. Цим навчальним закладом він керував до останку життя, двадцять три роки у Павлиші стали найпліднішим періодом його науково-практичної та літературно-публіцистичної діяльності.


3уч . В. А. Сухомлинський — автор 41 монографії і брошури, більше 600 статі, 1200 оповідань і казок. Загальний тираж його книг складає близько 4 млн. Екземплярів на різних мовах народів нашої країни і миру. Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним накладом майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.


4уч. Найголовнішим, найглибшим і найміцнішим надійним каменем педагогічної системи В.О. Сухомлинського є виховання у кожного вихованця поваги до самого себе. Він вважав, що до того часу, поки є самоповага, існує й школа.

Вчитель: Виховання дітей 6-10 років В.О. Сухомлинський називав "школою сердечності". Він радив педагогам і батькам дітей вчити добру, любові, милосердю. Для цього треба, щоб діти постійно бачили гуманістичний зміст вчинків і поведінки тих, хто їх оточує: рідних, близьких, вчителів, дорослих. Дитина не повинна виростати байдужою, нечулою, черствою, вона має зростати у постійному піклуванні про навколишній світ рослин, тварин, людей, доглядати і допомагати їм. У своїх працях педагог переконує, що у процесі творення людям добра виховується в юних людяність, сердечність.

  1. Перегляд виставки творів В. Сухомлинського
  2. Презентація книг за схемою:
  1. Назва книги, автор.
  2. Анотація

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

- Сьогодні ми познайомимося з оповіданням В. Сухомлинського „Добре слово”

Само рефлексія

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Чого хочете навчитися, що дізнатися, що найбільш цінуєте?

ІY. Робота над темою уроку

1.Вправа «Прогнозування»

- Як ви гадаєте, про що може іти мова, читаючи заголовок?

- Що таке добро? Утворіть прикметник від слова добро. Якими іншими словами можна замінити слово добрий?

(який виявляє доброту, хороший, гарний, славний, достойний)


Вправа “Дешифрувальники”

уБдьом ещідр сецрме во мі'я одбра, юлядонсті і спрвеалдивстіо.

В.О.Сухомлинському належать слова, які є провідною думкою сьогоднішнього

уроку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше

треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».

2.Читання твору вчителем із зупинками

- Яке враження стало у вас після прочитаного?

Метод передбачення

(після прослуховування 1-4 абзацу, питання):

- Що трапилося з Олею?

- Хто її відвідував?

- Чого на вашу думку не вистачало Олі?)

Після читання всього тексту

- Чи збулися ваші передбачення?

3.Словникова робота

Ослінчик, стільники

  1. Самостійне читання тексту учнями.
  2. Підготовка до переказу. Робота над змістом твору
  3. Вибіркове читання

- Що приносили Олині родичі?

- З якою метою пригощали дівчинку?

- Зачитати відомості про прабабусю Олі.

- Яке бажання було у бабусі в серці?

- То чого ж не вистачало Олі?

  1. Робота в парах

Завдання: а)Визначити головну думку твору за зразком:

Я вважаю...

Тому що...

Наприклад:...

Отже..

Представники презентують свої відповіді.

- То чого вчить нас це оповідання?

  1. Робота з прислів’ями

Вправа „Закінчити прислів”я”

- Яке прислів’я найбільш вдало підходить до нашого оповідання?

Від теплого слова і

ніж готові гроші.

Добре слово краще,

камінь крушать.

Щире слово, добре діло

а лихим і в двері не ввійдеш.

М'які слова і

душу й серце обігріло.

Добрим словом мур проб'єш,

лід розмерзається.

Від теплого слова і лід розмерзається.

Добре слово краще, ніж готові гроші.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

М'які слова і камінь крушать.

Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

  1. Хвилинка роздумів

- Чи важко творити добро?

- А що підкаже завжди людині, як вчинити добре? (її серце, совість)

Прочитайте і запам’ятайте «Дев’ять Негідних речей» (За В.Сухомлинським)

1. Негідно добувати своє благополуччя, радощі, втіхи, спокій за рахунок горя,хвилювань, невлаштованості інших.

2. Негідно залишати товариша в біді, небезпеці, проходити байдуже повз чуже горе, страждання.

3. Негідно користуватися результатами праці інших, ховатися за чужу спину.

4. Негідно бути боязливим, розслабленим, хникати.

5. Негідно давати волю потребам і пристрастям, що ніби вийшли з-під контролю людського духу.

6. Негідно мовчати, коли твоє слово – це чесність, благородство і мужність, а мовчання – легкодухість і підлість.

7. Негідно справжньої людини, не тільки обманювати, лицемірити, плазувати, сліпо підкорятись комусь, але й не мати власної думки, втратити своє обличчя.

8. Негідно легковажно кидатися словами, давати нездійснимі обіцянки. Негідна надмірна жалісність до самого себе, як і безжальне ставлення, байдужість до іншої людини.

9. Негідно бути спокійним і байдужим, коли поруч з тобою важко іншій людині.

Негідні пияцтво і ненажерливість.

9.Групова робота.(пригадати правила роботи в групах)

- У кожної групи на парті лежать листочки, на яких надруковані твори В. Сухомлинського. Прокоментуйте дії головних героїв. Зробіть висновки.

1гр. Намисто з чотирма променями

|

Побачило Сонечко хвору Дівчинку в ліжку. Дівчинка лежала, очі її були закриті, вона тихо стогнала.

Жаль стало Сонечкові Дівчинку. Нахи­лилось воно над її голівкою й тихо прошепотіло:

— Візьми, Дівчинко, чарівне намисто з чотирма променями. Чотирьох нещасних ти можеш зробити щасливими. На кого спрямуєш промінь — той і ста­не щасливим.

Відкрила очі Дівчинка, бачить — лежить на пос­телі чарівне намисто, чотири промені грають на стіні.

«На кого ж направити щасливі промені? — ду­має Дівчинка.— Хто у нас нещасливий?»

Подумала і важко зітхнула: нещасними були ба­буся, дідусь, тато й мама. У бабусі зуб болить, у діду­ся ліжко скрипить, татко горілку п'є, мама сльози ллє.

Спрямувала Дівчинка чарівний промінь на бабу­сю — і зуб у неї зразу ж перестав боліти.

Спрямувала промінь на дідуся — ліжко переста­ло скрипіти.

Спрямувала промінь на тата — перестав тато го­рілку пити.

Спрямувала промінь на маму — перестала мама сльози лити, радісно посміхається.

Про себе, про свою хворобу Дівчинка забула. А ко­ли всі стали щасливими, вона стала найщасливіша, і хвороба залишила її.

Василь Сухомлинський

2гр. Петрик, Собака й Кошеня

|

Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою в саду. Бачить, біжить назустріч кудлатий собака.

Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилось маленьке кошеня. Воно втекло від собаки й просило Петрика: захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра. Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а воно підняло голівку і жалібно нявчить.

Петрикові стало шкода кошеняти. Він узяв його на руки і хоробро пішов собаці назустріч.

Пес зупинився, злякано глянув на Петрика і сховався у кущах.

Василь Сухомлинський

3гр. Дивний мисливець

|

Живе у нашому селі дід Максим. Усі кажуть: дід - мисливець. Як тільки починається полювання на зайців чи на качок, дід щодня йде з рушницею до лісу. Виходить із дому рано вранці, а повертається ввечері.

Але що це за дивний мисливець такий! Ніколи не несе додому ні зайця, ні качки. Приходить із порожньою торбою. Одного разу приніс дід Максим зайченя маленьке. Знайшов під кущем. У зайченяти була зламана ніжка. Дід зробив із двох гілочок пов'язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася, і дід відніс зайченя у поле.

Чого ж це дід Максим такий невдаха? Пішли одного разу слідом за дідом, захотілося подивитись, як же він полює. Бачать: поклав дід рушницю, а сам ходить лісом та и розкладає під кущами сіно зайцям.

Зрозуміли тоді, чому дід Максим дивний мисливець.

Василь Сухомлинський

10.Гра «Так чи ні»


11. Вправа „Сонечко добра”- твір - мініатюра

- Пригадайте, які добрі діла ви робили?( напишіть їх на промінчиках сонця і ми побачимо, як ласкаво пригріє воно нам.)

12.Створення пам’ятки « Правила доброти»

1. Допомагайте тим, хто має у цьому потребу.

2. Не будьте жадібними.

3. Жалійте інших.

4. Вибачайте помилки інших.

5. Бережіть рідні краєвиди, охороняйте їх.

6. Шануйте і поважайте працю інших.

7. Творіть добро і пам'ятайте – ми люди.

YІ. Підсумок уроку

- Чи справдились ваші очікування від уроку?

- Чого навчились на уроці?

- Що нового дізналися?

- Оціни свій внесок в урок (як ти працював) і постав собі оцінку.

- Оціни роботу свого сусіда.

Я хочу закінчити урок віршем Л.Забашти

Сказав мудрець:

— Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро i вищу правду вiра

Людину відрiзня вiд мавпи і вiд звiра.

Хай оживає iстина стара:

Людина починається з добра.

VІІ.Домашнє завдання

Підібрати прислів’я про доброту, милосердя, знайти і прочитати твір

В. Сухомлинського „Добрі діла”


Повернутися до розділу

На головну...