Музика

Автор: Кокодій Валентина Олександрівна
Посада: учитель музики.


Урок №13

Тема уроку: Жанри інструментальної музики Скерцо. Ноктюрн.

Мета: Поглибити знання учнів про творчість Ф. Шопена. З’ясувати значення понять «ноктюрн», «скерцо».

Розвивати слухацьку уяву, образно-асоціативне мислення учнів.

Виховувати інтерес до творчості Ф. Шопена, ціннісне ставлення до класичної музики.

Тип уроку: Поглиблення теми.

Музичні матеріали: Пісня «Зима» сл. і муз. В. Островського, Ф. Шопен «Скерцо», «Ноктюрн».

Обладнання: мультимедійна дошка, магнітофон, фортепіано.

Хід уроку

Організаційний момент

Розспівування

Спів «Моя земля», А. Житкевича

Вчитель: Які творчі роботи (вірші, малюнки) ви підготували до уроку?

Упізнайте пісню та дайте їй характеристику.

Звучить «Пряля» у обробці М. Леонтовича.

Інтерпретація пісні учнями.

Вчитель: Які обробки пісень М. Леонтовича ви знаєте?

Відповіді учнів.

- Порівняйте пісні «Пряля», «Щедрик».

- До яких пісенних жанрів вони належать?

- Які пісні, присвячені зимовим святам ви знаєте?

- Чи потрібно сучасній людині знати колядки та щедрівки?

Сьогодні ми познайомимося з авторською піснею «Зима» В. Островського.

Виконання пісні вчителем.

Слайди зими

Аналіз пісні

- жанр

- характер

- темп

- динаміка

Виконуємо І – ІІ куплет пісні.

Вчитель: Сьогодні я для вас приготувала невеличкий сюрприз.

Звучить «Ноктюрн».

На мультимедійній дошці міняються слайди.

- Як ви гадаєте, який композитор написав цю музику?

Учні: Ф. Шопен

Вчитель: Так, музика Ф. Шопена «Ноктюрн».

Що ми називаємо «ноктюрном»?

Учні: Лірична п’єса.

Вчитель: Ф. Шопен написав 21 ноктюрн. Але композитор вийшов за рамки традиційного змісту ноктюрна, збагативши його настроями сильних і яскравих душевних переживань.

Вчитель: «Скерцо» - жарт. Виник як жанр у XVI-XVII ст. як жартівлива пісенька. Згодом перетворився на інструментальну п’єсу у швидкому темпі. Л. Бетховен включив скерцо до симфонії як третю частину.

У композиторів-романтиків скерцо зазвучало як самочтійна п’єса.

Слухаємо «Скерцо».

Порівнюємо твори «Скерцо» і «Ноктюрн».

П’єси

Характер

Мелодія

Темп

Динаміка

Ноктюрн





Скерцо





- Чи можна називати твори контрасними?

- Які б ви слайди підібрали слухаючи «Скерцо»?

- Що ви знаєте про композитора?

Доповнення вчителя:

Фортепіано було улюбленим інструментом для Шопена. Перший свій музичний твір написав в сім років. Ф. Шопен написав твори тільки для фортепіано: вальси, ноктюрни, марші, етюди, прелюдії. У більшості з них вчувається відлуння народної мелодії Польші.

Підсумок уроку:

- Яку музику і якого композитора ми слухали?

- Які особливості творчості композитора?

- Чим вам сподобалася пісня «Зима» А. Островського?

Домашнє завдання:

Клас ділиться на дві групи. Одна група готує презентацію до «Ноктюрна» Ф. Шопена, використовуючи програму Microsoft Power Point, друга група – до «Скерцо» Ф. Шопена.


Повернутися до розділу

На головну...