Професіональна технічна освіта

Автор: Черкашин Дмитро Михайлович
Посада: викладач сільськогосподарських машин.


План – конспект уроку

теоретичного навчання за фахом

«слюсар з ремонту сільськогосподарських машин, тракторист категорії «А,В,С»» з елементами проблемного методу навчання на етапі засвоєння нових знань і при закріпленні вивченого.

Тема: «Машини для основної обробки ґрунту».

Тема уроку: «ПЛУГИ».

Мети уроку:

НАВЧАЛЬНА: забезпечити засвоєння учнями знань про призначення плугів, області їх застосування, обладнанні й типах, перевагах і недоліках, а також регулювання й підготовки до роботи.

РОЗВИВАЮЧА: сприяти розвитку пізнавальної активності, технічного мислення в учнів.

ВИХОВНА: виховувати інтерес до сільськогосподарських машин і дбайливе відношення до техніки.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань.

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: репродуктивний, проблемний виклад і евристичний.

МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ Й ДИДАКТИЧНЕ ОСНАЩЕННЯ УРОКУ: моделі й плакати різних типів плугів, картки завдання, підручники.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ'ЯЗКИ НА УРОКАХ:

1) технічне креслення – креслення й схеми регулювань;

2) матеріалознавство – метали;

3) агрономія – агротребовання до плугів і до оранки.

(Після повідомлення й запису теми й поставленої мети уроку на етапі засвоєння нових знань і при закріпленні вивченого, викладач розповість історію розвитку плугів, а потім задає учнем репродуктивні й проблемні питання, утягуючи їх у бесіду, дискусію).

Викладач. Які вам відомі агрегати для оранки?

Учень. Трактор із плугом.

Викладач. Правильно! А хто скаже які трактори частіше застосовують для оранки?

Учень. Гусеничні.

Викладач. А які ви знаєте марки гусеничних тракторів?

Учень. Т -74,

Учень. ДТ-75,

Учень. Т-150,

Викладач. Досить, правильно названі марки. А чому саме їх застосовують?

Учень. Менше ущільнюють ґрунт.

Викладач. Правильно! А хто має інша думку?

Учень. Я вважаю що колісні застосовують частіше для оранки.

Викладач. Молодець! А які марки колісних тракторів ви знаєте?

Учень. МТЗ

Учень. ЮМЗ

Учень. Т – 40

Учень. Т – 150 .

Викладач. А звідки ви знаєте ці трактори й чому у вас вийшли однакові марки й у колісні й у гусеничних Т - 150?

Учень. Ми ці марки розглядали на тракторах.

Учень. Так є ж і там і там Т – 150, ми записали в зошит зі слів викладача.

Викладач. Не сперечаюся, але ви, напевно, прослухали за одну букву « ДО»,

яка ставиться за цифрами 150 « ДО» для колісних тракторів?

Учень. Так точно, викладач говорив.

Викладач. Не викрикувати з місця, а всі таки ти молодець, що згадав.

Хто скаже чому колісні трактори вигідно застосовувати на далеких полях?

Учень. Швидше виходить добиратися до поля, але однаково мій дідусь говорив, що гусеничні трактори краще застосовувати для оранки й культивації.

Викладач. Згодний. А хто твій дідусь?

Учень. Він і тато - фермери.

Викладач. Усі хто відповідав « молодці!». А тепер допоможіть згадати:

які бувають плуги?

Учень. Трикорпусні, чотирикорпусні, п'ятикорпусні.

Викладач. Теж вірно, але плуги бувають від одне корпусних до дванадцяти, і використовують їх з різними тракторами залежно від потужності й ґрунту. Якщо ви торкнулися цього питання, то давайте запишемо класифікацію плугів. Пишемо, плуги класифікуються по:

1) агрегатуванню: причіпні, напівнавісні й навісні;

2) призначенню: загального й спеціального;

3) конструкції відвалів: культурні, циліндричні, на пів гвинтові, гвинтові й решітчасті;

4) кількості корпусів: від однокорпусних до дванадцяти;

5) конструкції корпусів: лемішні, дискові, безвідвальні, вирізні, з земле углубителями.

Продовжимо бесіду, хто скаже: для чого потрібна оранка?

Учень. Для оранки.

Викладач. Хто доповнить? Немає бажаючих, тоді давайте запишемо призначення плугів: плуги підріжуть шар ґрунту, обертають із метою закриття пожнивних залишків на дно борозни й рихлять.

Тепер розглянемо загальне обладнання плугів, ви спочатку прослухали історію розвитку, де я неодноразово називав деякі вузли й деталі плугів.

Усі машини, мотоцикли,велосипеди, самокати і т.д. мають деталь, яка називається однаково але має різний вигляд, ( для підказки: на ній кріпляться інші вузли й механізми).

Учень. Рама.

Викладач. Молодець. Запишіть: рама звареної конструкції або клепаної, що полягає із двох і більш деталей. Скажіть, будь ласка: з якого матеріалу її виготовляють?

Учень. Метал.

Викладач. Так, з металу, «залізо» в основному застосовується при виготовленні сільгоспмашин, тому що воно дешевше стали й гірше якістю, тому сільськогосподарські машини недовговічні. Пишемо далі: на рамі розміщається причіпне або навісне обладнання. Хто скаже: « Для чого вони потрібні?»

Учень. Для з'єднання плуга із трактором.

Викладач. Правильно! А ще які вузли або деталі кріпляться до рами?

Учень. Лемеша, черевики, відвали, диски.

Викладач. Стоп, стоп, «син фермера» це деталі корпуса, передплужника й ножа плуга, вони в жодному разі не кріпляться до рами. Бажаючі виправити відповідь є, добре: дивимося на макет, а тепер на плакат і запам'ятовуємо: це корпус, що полягає зі стійки, черевика, лемеша, відвалу, польової дошки й кріпиться до рами болтами й шпилькою; це передплужник, полягає теж зі стійки, лемеша, відвалу й кріпиться до рами державкою; це колесо з механізмом регулювання глибини оранки, кріпиться теж державкою; а це дисковий ніж, який кріпиться до рами своєї державкою. Питання є, ні, запишіть самі назву цих вузлів. Записали, відкрийте підручники, прочитайте призначення цих вузлів.

Викладач. Молодці я бачу, що все записали а тепер відповідайте :

1) яку роль відіграє ніж і які вони бувають?

2) яке призначення корпуса?

3) яке призначення передплужника?

Учні:

1) призначення корпуса таке, як і плуга: підрізати шар ґрунту, обертати, укладати пожнивні залишки на дно борозни й рихлити підтятий шар;

2) ножі на плугах бувають дискові й живцеві, усі вони розріжуть ґрунт вертикально утворюючи рівну стінку борозни;

3) передплужники підріжуть шар ґрунту товщиною 10 – 12див., шириною 23див. і укладають на дно борозни;

Викладач. А хто має інша думку, усе згодні. Тоді всі молодці!

Тепер разом із мною закріпимо на плакатах і макетах з яких деталей полягають вузли плуга, яке вони мають призначення й із чого вони виготовлені?

Навісне обладнання призначене для швидкого з'єднання й рас з'єднання плуга із трактором і полягає:

А) замок автозчеплення;

Б) розкіс.

Хто з вас покаже ці деталі на макеті, а хто на плакаті?

Учень:

1) показав на плакаті й назвав їх;

2) показав на макеті й дав визначення.

Викладач. Отже, поговоримо про передплужники, розглянемо їхнє обладнання на макетах і плакатах і дамо їм визначення?

Учень:

1) показав на плакаті передплужники й з яких деталей вони полягають;

2) дав призначення передплужникам і показав їх і їх деталі на макетах.

Викладач. Молодці! А тепер запишемо призначення деталей передплужника: леміш – підріже шар ґрунту й направляє на відвал;

Відвал обертає, рихлить шар ґрунту й укладає на дно борозни;

Стійка до неї кріпляться леміш і відвал, а також стійка кріпиться до рами й переміщається в державці для регулювання глибини оранки передплужником. Хлопці давайте разом розглянемо обладнання корпуса плуга:

Стійка - виготовляється із заліза або із чавуну й кріпиться до рами, чому?

Учень: болтами й шпилькою.

Викладач. А ця деталь виготовлена із тришарової сталі, два зовнішні шари багато вуглеродистої (міцні на стирання, але тендітні) а внутрішній мало вуглеродистої (грузлий, не тендітний, що надає міцність).

Назвіть як називається ця деталь?

Учень. Відвал.

Викладач. Так це так, тепер запишіть усе про відвал, записали, а скільки на трикорпусному плузі відвалів?

Учень. Шість. Три на корпусах і три на передплужниках.

Викладач. Відмінно. Усі відвали мають однакове призначення.

А ця деталь підріже шар ґрунту й направляє на відвал, виготовлена зі спеціальної зносостійкої сталі, зазнає загартуванню й лезо зі зворотної сторони наплавляється зносостійким сплавом сормайт, що дозволяє самозагострюванню про землю. Як називати цю деталь й чому вона само за точна.

Учень. Леміш, а самозагострюється за рахунок стирання менш міцного шару, а сормайт оголюється .

Викладач. Правильно. Давайте запишемо все про лемеші. А ця деталь забезпечує стійкий хід корпусу й охороняє стійку від згинання під дією бічного тиску шару ґрунту. Як вона називається?

Учень. Називається польовою дошкою.

Викладач. Молодець. Так, ця польова дошка корпуса під час роботи обпирається об стінку й дно борозни. Тому вона випробовує більші зусилля й швидко зношується. Виготовляють польові дошки з вибіленого чавуну. Поговорили, тепер записуємо вищесказане.

А цю деталь усі ви знаєте, це опорне колесо, яким регулюють глибину оранки. Назвіть основні деталі?

Учень: 1) стійка; 2) гвинт; 3) колесо; 4) державка;

Викладач. Відповідь неповна, хто доповнить? Тиша. Тоді слухайте й запам'ятовуйте після чого запишіть почуте. Стійка кріпиться за допомогою державки до рами й за допомогою гвинта й спеціальної гайки переміщається в ній, міняючи положення колеса (цим самим глибину оранки). Усередині колеса перебуває маточина з підшипниками, сальником, пильовиком і кришкою, які обертаються на півосі. Прослухали, запишіть. А ти - неуважний! Покажи всі деталі опорного колеса на плакаті.

Учень. (показав деталі за допомогою підказки сусіда по парті).

Викладач. Так, я не помилився, будь ласка будь по обачніше.

Хлопці залишилося нам розглянути. які бувають ножі на плугах, для чого вони призначені і як вони влаштовані. Хто те з вас знає або чув що те?

Учень. Дискові.

Викладач. Так не густо. Хлопці ви ж читали в підручниках на початку уроку. Пишемо: ножі бувають дискові, живцеві й плоскі, вони під час роботи розріжуть шар ґрунту у вертикальній площині, утворюючи рівну стінку борозни. Дискові ножі складаються зі стійки, державки, корончатої гайки, качани або консолі, сталевого диска обертового в підшипниках на осі або півосі. Записали, а тепер розглянемо на плакатах. Хто покаже?

Учень. (показав на плакаті й макеті все про ножі). Запитав: « А що це за деталь?» Показуючи на макеті деталь яка закріплена на відвалі у верхній частині близько стійки.

Викладач. Молодець, ти дуже уважний і багато раз відповідав на поставлені питання. Ця деталь одержала назву углознім, який виконує роль передплужника, але зрізує не смугу, а тільки кут шару вчасно руху його по відвалу на плугах для оранки ґрунтів засмічених каменями.

Хлопці давайте відпочинемо від розмов і бесід, самостійно попрацюємо з підручником, замалювавши й підписавши типи відвалів і типи лемешів.

У висновку уроку пропоную вам розв'язати картки.

(На закріплення матеріалу лунають учнем картки - завдання, що дає можливість проконтролювати рівень засвоєння теоретичного матеріалу й уміння застосовувати ці знання на уроках виробничого навчання. На наступному уроці оцінки за відповіді будуть оголошені й прокоментовані.

Хлопці вирішував картки у двох варіантах.

Викладач. Домашнє завдання: скласти кросворд. Питання повинні бути поставлені у вигляді призначення для деталей, вузлів і класифікації плугів. (Оцінювання кросворда по кількості правильно складених слів)

Зразок однієї з карток завдань 1 варіант.

З/Х

машини

Машини для основної обробки ґрунту.

«Регулювання»

I

р

I

Визначите чім регулюється глибина оранки?

1

Трактор вести ближче до стінки борозни (ближче до поораної ділянки поля)

II

Визначите чім регулюється поперечний перекіс навісного плуга?

2

Трьох крапковою схемою.

III

Якщо перший корпус оре глибше чім інші, то необхідно

3

Укоротити ліву й подовжити праву розтяжки навішення трактора

IV

Якщо останній корпус оре глибше чім інші, то необхідно

4

Зміною довжини центральної (верхньої) тяги навішення трактора.

V

Визначити чім регулюється поздовжня горизонтальність навісного плуга?

5

Укорочуванням центральної тяги навішення трактора.

VI

Визначити чім регулюється глибина ходу передплужника?

6

Двох крапковою схемою.

VII

Під час оранки ґрунту начіпний плуг оре ширше, чим покладене по характеристиці.

7

Зміною довжини правого розкосу навішення трактора.

VIII

Навісне обладнання трактора

Т-150 збирається для оранки по схемі.

8

Переміщенням опорного колеса за допомогою гвинта.

IX

У транспортнім положенні плуга, важіль гідро розподілювача перебувають

9

Плаваючому.

X

Навісне обладнання трактора

МТЗ-82 збирається для оранки по схемі.

10

Подовженням центральної тяги навішення трактора.

XI

У робочім положенні плуга, важіль гідро розподільника перебуває

11

Нейтральному.

XII

Якщо ширина захвата першого корпуса більше, чим в інших то необхідно.

12

Переміщенням стійки в державці.







ВІДПОВІДІ. Регулювання: картка №1.р.

1-8; 2-7; 3-10; 4-5; 5-4; 6-12; 7-3; 8-2; 9-11; 10-6; 11-9; 12-1.

Зразок однієї з карток завдань 2 варіант.

З/Х

машини

Машини для основної обробки ґрунту. «Визначення»

I

О


I

ПЛУГИ

Бувають

1

Відрізає шар ґрунту від стінки борозни, рихлить і обертає його.

II

ПЕРЕДПЛУЖНИК

2

Забезпечує стійкий хід корпуса й охороняє стійку від стирання й згинання.

III

ЛЕМІШ

3

Знімає верхній шар ґрунту з боку польового обріза товщиною 10-12 див, шириною

25 див і скидає на дно борозни.

IV

ПОЛЬОВА

ДОШКА

4

Підріже шар ґрунту.

V

ДИСКОВИЙ

НІЖ

5

Зрізує кут шару під час руху його по відвалу.

VI

ОПОРНЕ

КОЛЕСО

6

Розріже шар ґрунту у вертикальній площині утворюючи рівну стінку борозни.


VII

УГЛОСНІМ

7

Забезпечує плугу підтримувати задану глибину оранки.

VIII

НОЖІ

Бувають

8

Трапецеїдальні, долотоподібні, вирізні, із привареною щокою.

IX

ЛЕМЕША

Бувають

9

Культурні, циліндричні, на пів гвинтові, гвинтові.

X

ВІДВАЛИ

Бувають

10

Дисковий, живцевий, плоский.

XI

ВІДВАЛ

11

Ґратчасті, дискові, безвідвальний, відвальні, вирізний, з земле поглибителі,

с висувним долотом.

XII

КОРПУСА

Бувають

12

Загального призначення й спеціальні.







ВІДПОВІДІ. Визначення: картка №1.о.

1-12; 2-3; 3-4; 4-2; 5-6; 6-7; 7-5; 8-10; 9-8; 10-9; 11-1; 12-11.


Повернутися до розділу

На головну...