Світова література

Автор: Бандурович Тетяна Миколаївна
Посада: учитель світової літератури і російської мови.


Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової Королеви

Мета: поглиблювати знання тексту

казки, розвивати навички аналізу

художнього твору, відпрацьовувати

навички переказу від імені дійової

особи, виховувати вічні цінності.

Хід уроку

I. Слово вчителя.

Сьогодні я пропоную вам подорож у світ казки, щоб пройти знайомити, але до кінця незвіданими дорогами. Думаю, що потрібно нам взяти з собою якийсь чарівний предмет. Вважаю, що ним буде дзеркало, адже в деяких казках саме воно відігравало важливу роль. Ось, наприклад, в творі О.С.Пушкіна «Казка про мертву царівну та сімох богатирів».

«Свет мой, дзеркальце! Скажи

Да всю правду доложи:

Я ль на свете всех милее,

Всех румяней и белее

А мне дзеркальце в ответ:

«Ты прекрасна, спору нет;

Но царевна всех милее,

Всех румяней и белее.»

Ах ты мерзкое стекло!

Это врёшь ты мне назло»

Правду говорило це дзеркало із казки О.С.Пушкіна. А зараз я хотіла б порадитися з вами. Чи варто мені дивитися в дзеркало, яке зробив чорт із казки Г.К.Андерсена «Снігова королева»?

II. Робота з текстом.

- Що трапилося з дзеркалом чорта?

- Чому дзеркало розбилося?

(Чорт - Бог)

- Якого лиха наробила скалки?

А зараз подумки перенесемося в місто, де жили Кай і Герда, і поговоримо мовою кольорів про стосунки, які були між героями до появи Снігової Королеви.

(Учні за допомогою фарб передають ці стосунки)

- Як повели себе Кай і Герда після бабусиної розповіді про Снігову Королеву?

- Чим повіяло на нас від слів Кая?(Холодом)

- З якого світу Снігова Королева? (Світу холода)

- Чому Снігова Королева прийшла до Кая, а не до Герди, адже скалка ще не потрапила в серце Каю?(Від слів Кая повіяло холодом)

- Від чого ж залежала ця зустріч?

Ось чому скалочки від дзеркала потрапляли тільки в серця деяким людям. Розуміємо яким, якщо Каю потрапила в серце скалочка. (Людям, які мають холод в серці, самовдоволені, хвастливі)

Серце в таких людей ставало крижаним.

- Яке ж це серце крижане?

Зрозуміло, чому саме Кая забирає Снігова Королева.

III. Переказ від імені дійових осіб.

Повернемося до Герди, яка вирушила на пошуки Кая, і послухаємо тих, хто зустрівся на її шляху. (Запрошую учнів спробувати себе в акторській справі)

Чаклунка

Ворон

Маленька розбійниця

Лапландка

Фінка

Учням пропонується допомогти героям визначитися з тим, в якій послідовності вони будуть розповідати історії про зустріч з Гердою.

- Як ви гадаєте, чи варто було автору казки розповідати про подорож Герди?

- А можливо варто було б опустити якусь історію із подорожей Герди? (Кожна історія чогось навчає.

Мудрість у дорозі – найменша ноша.)

- Отже, ці зустрічі важливі тільки для Герди?

- Чого ж навчає Герда героїв, які зустрічаються їй на шляху?

Творче завдання.

Скористайтеся фарбами і зобразіть світ, в якому панує Снігова Королева.

- Чи приваблює вас замок Снігової Королеви?

- Де знаходилася Снігова Королева? (Сиділа на дзеркалі розуму)

- Чому мене зацікавила ця деталь?

- Що спільного між дзеркалом чорта і дзеркалом Снігової Королеви? (Вони зроблені без любові)

- Як вдалося Герді оживити Кая?

- Але згадаємо цілувати уміє і Снігова Королева. В чому ж різниця? (Без почуттів – з почуттями)

IV. Підсумок уроку.

Боротьба закінчилась.

- Хто ж перемагає?

- Що перемагає?

- В боротьбі з чим перемагає?

Дуже часто людина звертається по допомогу до книги.

- В яких випадках ви могли б звернутися до цієї книги, щоб вона вам дала мудру пораду?

V. Домашнє завдання.

Підготуватися до уроку додаткового читання.

Підготувати казку Г.К.Андерсена «Дикі лебеді».


Повернутися до розділу

На головну...